PULAU LANGKAWI, 10 Julai 2011 - Kompleks Kraf Langkawi dengan anjuran bersama Jabatan Latihan Khidmat Negara serta Jabatan Penerangan Malaysia (Langkawi) telah menganjurkan program “Interaktif Kraf Perdana Bersama Pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Kem Lagenda Seri Negeri Langkawi” bermula jam 8.00 pagi sehingga jam 2.00 petang bertempat di Kompleks Kraf Langkawi. Tujuan utama program ini diadakan adalah untuk mengajar serta mendedahkan kepada para peserta berkenaan kaedah dan teknik menghasilkan lukisan batik canting.

Program ini dirasmikan oleh Yang Berhormat Dato’ Paduka Abu Bakar Bin Taib, Ahli Parlimen Langkawi. Turut dihadiri, Yang Berbahagia Encik Mohd. Kamil Bin Mohd. Ali (Ketua Pengarah Kraftangan Malaysia), Yang Berhormat Tuan Haji Mohd. Rawi Bin Haji Abd. Hamid (ADUN Ayer Hangat) serta Mejar Shafiee Abd. Hamid (Komandan Pusat Latihan Khidmat Negara Kem Lagenda Seri Negeri Langkawi). Di dalam ucapan perasmian Yang Berhormat Dato’ Paduka Abu Bakar Bin Taib, beliau menyeru kepada semua wira dan wirawati PLKN untuk mengambil peluang memperolehi ilmu daripada program ini untuk kerana industri kraf tidak lagi dianggap sebagai hobi mengisi masa lapang namun ianya dapat menjana pendapatan yang lumayan sekiranya dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh.  

Program ini telah disertai oleh seramai 300 orang peserta termasuk para pegawai serta wira dan wirawati PLKN. Seramai 85 orang tetamu termasuk ketua-ketua jabatan, agensi, swasta dan para usahawan kraf telah hadir ke majlis perasmian program ini telah dihidangkan dengan persembahan menarik daripada para wira dan wirawati PLKN iaitu persembahan serta sketsa Tempur Tanpa Senjata (TTS). Setelah selesai majlis perasmian, sesi diteruskan dengan aktiviti interaktif kraf mencanting batik yang disertai oleh wira dan wirawati PLKN manakala aktiviti treasure hunt (mencari harta karun) disertai oleh para pegawai PLKN.

Penganjuran program ini turut mendapat kerjasama daripada RTM Langkawi, Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA), Majlis Perbandaran Langkawi Bandaraya Pelancongan (MPLBP) serta Jabatan Kerja Raya (JKR) Langkawi.






'BUDI BAHASA BUDAYA KITA'